Drugi tor w centrum Krakowa pomnoży możliwości kolei w regionie

Zdjęcie przedstawia pociąg na wiadukcie na ulicy Grzegórzeckiej w Krakowie.

Dodatkowe połączenia Krakowa ze Skawiną i Wieliczką, sprawniejsza obsługa pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych, więcej odjazdów ze stacji Kraków Główny – to efekty oddania do eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kolejnego toru kolejowego w centrum stolicy Małopolski. Inwestycja współfinansowana ze środków UE, instrumentu CEF „Łącząc Europę”, zwiększy możliwości kolei na trasach międzynarodowych, państwowych i lokalnych.


Od niedzieli 12 czerwca pociągi będą korzystać z dwóch torów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Poprawią się warunki prowadzenia ruchu pociągów w regionie.

Aglomeracja krakowska to dobry przykład inwestycji kolejowych, które realnie wpłyną na poprawę jakości życia okolicznych mieszkańców. Już w niedzielę pozytywne efekty tego projektu, w postaci sprawnych i regularnych połączeń kolejowych z Krakowem, odczują mieszkańcy Skawiny i Wieliczki. A w przyszłym roku gotowa inwestycja ułatwi podróżowanie w całym regionie – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.


Nowy tor prowadzony jest nowoczesnymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.

Dziś otwieramy drugi most kolejowy nad Wisłą. A budowa trzeciej przeprawy, na której znajdzie się miejsce nie tylko dla pociągów, ale również dla pieszych i rowerzystów, jest już bardzo zaawansowana. Przed nami ostatnia prosta tej ważnej inwestycji. W ciągu najbliższego roku skończymy prace, otworzymy nowy przystanek w centrum miasta, a pociągi będą mogły kursować przez Kraków czterema torami z prędkością 100 km/h – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A


Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ułatwi prowadzenie ruchu i da możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

Cieszę się, że Unia Europejska poprzez instrument „Łącząc Europę” wsparła powstanie nowej kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Od niedzieli nowa para torów w centrum miasta, nowy most zapewniają mieszkańcom aglomeracji krakowskiej nowoczesny i zielony transport publiczny. Jednak prace na kolei w Krakowie będą kontynuowane. Instrument „Łącząc Europę” nie tylko współfinansuje budowę obwodnicy kolejowej Krakowa, ale także wspiera ważną modernizację całego odcinka Kraków – Katowice. Obie inwestycje położone są w sieci bazowej TEN-T i po ukończeniu usprawnią również ruch transeuropejski wzdłuż korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Zwiększenie przepustowości obwodnicy Krakowa ma również znaczenie dla ruchu kolejowego między UE a Ukrainą – mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.


Wart przeszło 1,2 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie.

Środkowy most nad Wisłą - przeszedł próby obciążeniowe

Print Friendly, PDF & Email