Nowe mosty dla nowej kolei w Krakowie

Niecały miesiąc został do zakończenia prac przy ostatnim z trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą w Krakowie. Oprócz pociągów będą mogli się po nim poruszać również piesi i rowerzyści. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię średnicową w stolicy Małopolski. W czerwcu uruchomione będą dodatkowe tory w centrum miasta. Projekt zwiększy możliwości kolei w ruchu aglomeracyjnym i krajowym. Inwestycja za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Kończą się przygotowania do otwarcia ostatniego mostu kolejowego przez Wisłę, budowanego w sąsiedztwie przystanku Kraków Zabłocie. Wykonawcy montują chodnik dla pieszych, który jest podwieszony po zewnętrznej stronie konstrukcji obiektu. Na samej przeprawie powstała już droga dla rowerów i tor kolejowy, którym od połowy czerwca będą kursować pociągi. Do tego czasu zakończy się układanie nawierzchni, zamontowane będą bariery ochronne, a lokomotywy przeprowadzą niezbędne próby obciążeniowe. Intensywne prace zauważyć można również w sąsiedztwie mostu – na obu jego końcach budowane są najazdy i schody dla pieszych i rowerzystów. PLK SA zaplanowały je tak, by mogły z nich korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się.

– Przed nami kluczowy etap kolejowych zmian w stolicy Małopolski. Z efektów rządowych inwestycji skorzystają nie tylko podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, ale również mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają wygodną komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują w sumie trzy mosty kolejowe nad Wisłą, które usprawnią przejazd pociągów w całym regionie. Po dwóch zrealizowanych wcześniej obiektach już kursują pociągi. Trzecia przeprawa, dzięki zaprojektowaniu dodatkowego miejsca dla pieszych i rowerzystów, poprawi dostęp do przystanku Kraków Zabłocie. Natomiast krakowianie zyskają kolejne miejsce w którym będą mogli przedostać się na drugą stronę rzeki. Każdy z mostów jest różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi będą mogły po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

– Budujemy nową kolej w Krakowie. Już niedługo dodatkowe tory i perony zwiększą potencjał kolei aglomeracyjnej. Będzie to podstawowy, ekologiczny i szybki środek transportu, który ułatwi komunikację w całym regionie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wraz z otwarciem ostatniego z trzech mostów kolejowych PLK SA uruchomią nowe tory na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Od czerwca pociągi będą mogły korzystać z czterech torów. Docelowo pozwoli to oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego. Dzięki inwestycji zwiększy się też prędkości na torach, a nowoczesny system sterowania ruchem pociągów poprawi bezpieczeństwo. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. 

Kolej zmienia Kraków – zmodernizowany wiadukt kolejowy na ul. Prądnickiej
Kolej zmienia Kraków - zmodernizowany wiadukt kolejowy na ul. Łokietka

Print Friendly, PDF & Email