Kraków Grzegórzki: nowa jakość kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski

Podróżni mogą już korzystać z nowego przystanku kolejowego w centrum Krakowa. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększyły się możliwości w komunikacji regionalnej i aglomeracyjnej. Z obiektu położonego przy ul. Grzegórzeckiej łatwo dotrzeć na Stare Miasto i Kazimierz, a bliskość przystanków tramwajowych usprawni łączenie podróży. Projekt za przeszło 1,2 mld zł jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. 

Przystanek Kraków Grzegórzki powstał przy nowej estakadzie kolejowej, obok wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej. Wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy zaczęły się na nim zatrzymywać pociągi aglomeracyjne i regionalne. Podróżni z nowego przystanku mogą dojechać do wielu miejsc na terenie stolicy Małopolski, oraz m.in. na lotnisko, do Wieliczki, Skawiny, Bielska-Białej i Suchej Beskidzkiej. W przyszłości możliwe będą również podróże do Oświęcimia, Zakopanego, Bochni i Tarnowa. Pasażerom spacer z peronu na Rynek w Krakowie zajmie ok. 10 minut, a na Kazimierz nieco ponad 5. W sąsiedztwie znajdują się również przystanki tramwajowe i autobusowe, które pozwolą na sprawne przesiadki.


– Kończy się jedna z najważniejszych inwestycji w Krakowie ostatnich lat. Budowa nowej kolei umożliwi rozwój stolicy Małopolski i pozwoli na sprawniejszą komunikację w całym regionie. Krakowianie i turyści doceniają dobre zmiany na kolei w aglomeracji stolicy Małopolski – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Z zadowoleniem przyjmuję otwarcie nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki w samym sercu Krakowa. Po wybudowaniu nowych mostów przez Wisłę, dodatkowej pary torów w centrum Krakowa i nowego przystanku Kraków Złocień jest to ostatni element kończący ten ważny projekt finansowany ze środków UE. Kraków otrzymuje nową kolej aglomeracyjną, która będzie służyła jego mieszkańcom oraz poprawi jakość powietrza w mieście, gdyż nowoczesny transport publiczny prowadzi do ograniczenia korzystania z samochodów prywatnych. Ponadto oddzielenie ruchu lokalnego od dalekobieżnego usprawni ekologiczny transport koleją w tym kluczowym korytarzu TEN-T łączącym Niemcy, Polskę i Ukrainę. Gratuluję wszystkim stronom, które przyczyniły się do tego sukcesu. –  mówi Morten Jensen, kierownik wydziału w Agencji CINEA, zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

Na dwa 200-metrowe perony dostać się można przez klatki schodowe i windy. Wyjścia z przystanku zlokalizowano zarówno po stronie ul. Grzegórzeckiej, jak i Berka Joselewicza. Na peronach zainstalowano pełne zadaszenie, oświetlenie w technologii LED, oraz tablice informacyjne zmiennej treści. Oczekiwanie na pociąg ułatwią ławki, a dzięki nawierzchni o zróżnicowanej strukturze i ścieżkom naprowadzającym z przystanku będą mogli korzystać również podróżni o ograniczonej możliwości poruszania się.

– Przystanek Kraków Grzegórzki będzie pełnił bardzo ważną rolę w codziennych podróżach Małopolan, turystów i mieszkańców Krakowa. W ostatnich latach zmieniliśmy oblicze kolei pod Wawelem. Teraz pozytywne efekty naszych wysiłków będą widoczne dla podróżnych  – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Budowa przystanku na nowych estakadach kolejowych w centrum Krakowa to jeden z najważniejszych efektów największej unijnej inwestycji transportowej w stolicy Małopolski. Na estakadach PLK SA przygotowały dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych. Na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pociągi dalekobieżne i przyspieszone będą się poruszać oddzielnymi torami.  Zwiększy się szybkość przejazdu przez stolicę Małopolski, a sieć przewozowa zyska dodatkowe możliwości rozwoju. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Otwarcie przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki
Kolej zmienia Kraków. Nowy przystanek Kraków Złocień

Print Friendly, PDF & Email