Nowe mosty na Wiśle przyspieszą kolej w Krakowie

Podczas realizacji modernizacji linii kolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, największym wyzwaniem dla PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. jest dobudowa dwóch dodatkowych mostów na Wiśle. Prace przy obiektach nabierają tempa, a trwająca od ubiegłego roku modernizacja krakowskiej linii średnicowej wchodzi w kolejny etap.

By usprawnić ruch kolejowy w Krakowie, PLK zdecydowały się poprowadzić pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem dodatkową parę torów dla pociągów aglomeracyjnych. Na dobudowie torów skorzystają zarówno podróżujący regionalnymi, jak i dalekobieżnymi pociągami. Te drugie, choć nie zatrzymują się na każdej stacji, często muszą czekać, aż pociąg aglomeracyjny odjedzie i zrobi im miejsce na przejazd. Nowe tory uniezależnią ruch dalekobieżny od regionalnego. W celu przeprowadzenia dodatkowych torów przez Wisłę konieczne było dobudowanie dwóch nowych przepraw.

Most na Wiśle

Mosty – najcięższy etap prac za nami

Mosty powstaną po wschodniej i zachodniej części istniejącego, który również przejdzie gruntowną przebudowę. Obecnie prace skupiać się będą na moście wschodnim – położonym najbliżej mostu Kotlarskiego. To właśnie ten obiekt zostanie oddany do użytku już w przyszłym roku.

ul. Grzegórzecka

Wykonano już fundamenty pod nowe przyczółki i podpory. Na czas prowadzonych robót ścieżka pieszo-rowerowa na Bulwarze Kurlandzkim została zamknięta. Jednak wykonawca wyasfaltował trasę biegnącą obok placu budowy i od połowy września to z niej korzystają mieszkańcy. Każdy z mostów będzie miał 234,2 m długości. Środkowy będzie szeroki na 14,3 m, boczne będą liczyć po 8,7 m każdy.

Kraków Łobzów

Co jeszcze dzieje się na linii?

Już niedługo mieszkańcy skorzystają z nowego peronu dobudowanego do przystanku Kraków Prokocim. Znajdą się na nim wiaty, ławki i nowoczesna informacja pasażerska. Tymczasem, w związku z zakończeniem murowania sklepień wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, na początku października pod obiektem przywrócony zostanie ruch drogowy w obu kierunkach. Wszystkie prace budowlane zakończą się w 2020 roku. Realizacja projektu współfinansowana jest przez Unię Europejską a jego ich wartość jest szacowana na ok. 1 mld zł.

Poszerzony wiadukt zapewni dobre podróże w Krakowie
Nowe mosty kolejowe w Krakowie – przyczółki gotowe

Print Friendly, PDF & Email