W Krakowie kolej powstaje na nowo

Trwają intensywne prace budowlane na linii kolejowej w centrum stolicy Małopolski. Warta niemal miliard złotych inwestycja umożliwi więcej połączeń w ruchu aglomeracyjnym i dalekobieżnym, skróci czas przejazdów pociągów oraz co najważniejsze, zapewni pasażerom większą wygodę w podróży. Krakowianie zyskają możliwość sprawnego poruszania się po mieście poprzez utworzenie węzłów przesiadkowych z innymi środkami transportu publicznego.

Intensywne prace budowlane trwają równolegle na całej długości inwestycji, czyli na prawie 20 kilometrowym odcinku linii kolejowej. Robotników można spotkać zarówno na przystanku Kraków Łobzów, jak i w położonych już pod Krakowem Węgrzcach Wielkich. Łącznie budowie, przebudowie i remontowi poddanych jest 56 różnego rodzaju obiektów inżynierskich. Będą to ogromne estakady i mosty, a także mniejsze wiadukty, przejścia podziemne i przepusty. Prace konstrukcyjne trwają już przy niemal 40 z nich.

Na wiaduktach przy ul. Łokietka, Prądnickiej i Kamiennej trwają intensywne roboty obejmujące m.in. wykonywanie fundamentów i podpór oraz przygotowania pod zabudowę torów i rozjazdów. Największy postęp widać w ścisłym centrum Krakowa. To w tym miejscu rozbudowywany jest zabytkowy wiadukt kolejowy, biegnący nad ul. Grzegórzecką. Pierwsze sklepienie nowej części obiektu jest już gotowe. Ceglany łuk został ułożony z dużą precyzją, tak aby nowe elementy konstrukcji pasowały do dotychczasowych. Wykonawca przygotowuje podpory i przęsła kolejnych części obiektu. Gdy wszystkie będą gotowe rozpocznie się praca związana z odtworzeniem zabytkowego lica wiaduktu.

Rosną również estakady, które wspomniany wyżej wiadukt będzie w przyszłości rozdzielać. Wzdłuż ul. Blich widać już elementy nowych podpór, na których opierać się będą betonowe konstrukcje. Robotnicy najpierw montują zbrojenia poszczególnych elementów, a później wypełniają je betonem. Miejsca pod podpory widać również przy drugiej estakadzie, która ciągnąć się będzie po drugiej stronie ul. Grzegórzeckiej i będzie się kończyć przy ul. Miodowej. Harmonogramy są napięte, bo pierwsza część nowych estakad ma być gotowa w połowie przyszłego roku. Wtedy też ruch kolejowy zostanie na nie przeniesiony i wykonawca będzie mógł rozpocząć rozbiórkę ostatnich fragmentów starego nasypu kolejowego. Żeby zwiększyć tempo prowadzenia robót linia średnicowa jest codziennie, pomiędzy godz. 9:30 a 14:40, zamykana dla ruchu pociągów. Pozwala to na maksymalne przybliżanie ciężkiego sprzętu do torów i prowadzenie bardziej intensywnych prac na wszystkich fragmentach inwestycji.

Prace budowlane toczą się nie tylko w sercu Krakowa, ale również na jego obrzeżach. Trwa przebudowa przystanku Kraków Prokocim – powstaje tam wygodne przejście podziemne i poszerzany jest wiadukt przy ul. Morawiańskiego. Dużo dzieje się w rejonie przyszłego przystanku Kraków Złocień. Oprócz infrastruktury kolejowej powstaje tam nowa droga, która poprawi komunikację na osiedlu. Roboty budowlane trwają również w miejscowościach położonych dalej na wschód – Kokotowie i Węgrzcach Wielkich.

Korzyści modernizacji

Obecnie w Krakowie i na terenie województwa małopolskiego prowadzone są inwestycje kolejowe za ponad 4 mld zł. Ich efektem będą wygodniejsze podróże aglomeracyjne. Dzięki dodatkowym torom zwiększy się liczba pociągów m.in. na odcinku: Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Powstaną funkcjonalne stacje i przystanki wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej, czytelne oznakowania oraz ułatwienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Oprócz poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży, skróci się też czas przejazdu, a dzięki połączeniu kolei i transportu miejskiego powstaną nowe węzły przesiadkowe. 

Wartość robót budowlanych to 966 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano na kwiecień 2021 roku.

Już po nowych torach – kolejny etap prac w rejonie stacji Kraków Główny
Nowe estakady

Print Friendly, PDF & Email