Nowa kolej w sercu Krakowa

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej nie zwalnia tempa. Postępują roboty budowlane przy nowych estakadach kolejowych, wiaduktach i mostach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują, by pierwsze pociągi pojechały po nowych torach w centrum Krakowa już za kilka miesięcy.

Widoczne zmiany przy ulicy Blich

Pomiędzy ul. Kopernika a ul. Miodową budowane są nowe estakady kolejowe. W połowie listopada zakończył się bardzo ważny etap prac – gotowa jest pierwsza część konstrukcji obiektu, zlokalizowanego przy ul. Blich. Widać już płytę estakady, a na przęsłach prowadzone są prace wykończeniowe. Obiekt przygotowywany jest do położenia toru. Po usypaniu nawierzchni i ułożeniu szyn, rozpocznie się montaż sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Po nowych estakadach pociągi przejadą w połowie przyszłego roku. Następnie rozebrany zostanie stary nasyp i rozpocznie się rozbudowa drugiej części estakad, pod pozostałe 3 tory.

Nowe wiadukty w centrum miasta

Intensywne prace budowlane trwają również na okolicznych wiaduktach kolejowych. Nowy obiekt nad ul. Kopernika jest już zabetonowany. To za nim zaczynają swój bieg nowe estakady, które będą się kończyć 800 metrów dalej, tuż przed ul. Miodową. Zabytkowy wiadukt, położony obok cmentarza żydowskiego, zostanie odnowiony. Nowe tory ułożone zostaną na dodatkowych konstrukcjach, które otoczą XIX-wieczny obiekt. W jego pobliżu rozpoczęła się budowa nowego przejścia dla pieszych, dzięki czemu zniknie wąskie gardo między Grzegórzkami a Kazimierzem. Pomiędzy nowymi estakadami znajduje się wiadukt nad ul. Grzegórzecką. Ten obiekt jest poszerzany w taki sposób, by nie stracił swojego historycznego oblicza.

Zaawansowane prace na Wiśle

Zupełnie od nowa budowane są przeprawy przez Wisłę. Pociągi będą pokonywać rzekę czterema torami ulokowanymi na trzech mostach. Wznoszenie pierwszego z nich przebiega bardzo sprawnie. Zakończyła się budowa podpór po obu stronach rzeki. Obecnie wykonywane są ustroje nośne wszystkich przęseł. Na środkowej części mostu wykonywana jest forma, która w następnym etapie będzie betonowana. W międzyczasie, na hali produkcyjnej, tworzona jest konstrukcja stalowa mostu. Pierwszy transport stalowych elementów na miejsce budowy przyjedzie jeszcze w grudniu.

Lepsza kolej w centrum Krakowa

Aby usprawnić ruch i zwiększyć przepustowość linii średnicowej w Krakowie, PLK dobudowują dodatkową parę torów aglomeracyjnych. Dzięki temu podróż po stolicy Małopolski będzie szybsza i bardziej komfortowa. Stacje i przystanki zostaną zmodernizowane i dostosowane do osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na mapie Krakowa pojawią się dwa nowe przystanki (Kraków Złocień i Kraków Grzegórzki), dodatkowe estakady, wiadukty i mosty na Wiśle. Prace budowlane potrwają do 2020 roku a ich koszt wyniesie ok. 1 mld zł.

Kolejarze budują następny wygodny węzeł przesiadkowy w Krakowie
Przejedziemy pod wiaduktami na linii średnicowej w Krakowie

Print Friendly, PDF & Email